WIADOMOŚCI

Paliwo zaczyna nabierać znaczenia w Formule 1
Paliwo zaczyna nabierać znaczenia w Formule 1
Nowa era turbo w Formule 1 sprawia, że w walce o poprawę osiągów bolidów znaczenia zaczyna nabierać paliwo z jakiego korzystają zespoły.
baner_rbr_v3.jpg
Zespoły które po pięciu wyścigach sezonu poznały już mniej więcej różnice w osiągach bolidów doszły do zaskakującego wniosku, że ważnym czynnikiem wpływającym na osiągi nowych jednostek napędowych jest paliwo.

Różnice w prędkościach uzyskiwane przez zespoły korzystające z tych samych silników ale wykorzystujące różne paliwo oraz spore zyski prędkości maksymalnej na prostych płynące z wykorzystania nowych mieszanek paliwa, sprawiają, że świat F1 zaczyna bacznie przyglądać się laboratoriom chemicznym producentów.

Zdaniem ekspertów rozwój mieszanek paliwa może mieć teraz równie duży wpływ na osiągi bolidu jak tradycyjne obszary rozwoju takie jak aerodynamika czy opony.

„Paliwo z całą pewnością jest kluczowym elementem rozwoju” mówił Christian Horner, szef zespołu Red Bulla, który w Hiszpanii otrzymał od Totala nową mieszankę paliwa. „Wszyscy dostawcy ciężko pracują na tym tematem. To szansa dla dostawców, aby pomogli nam zyskać przewagę konkurencyjną.”

Podobnego zdania jest Rob Smedly, odpowiedzialny za osiągi pojazdu w Williamsie: „W paliwie możemy znaleźć sporo osiągów, zwłaszcza że mamy nowy rodzaj silnika spalinowego- V6, które różni się jeżeli chodzi o stopień sprężania i inne tego typu rzeczy.”

„Mamy zupełnie inny reżim paliwowy zarówno jeżeli chodzi o efektywność jak i osiągi. Jest więc sporo do zyskania.”

Nałożony w tym roku limit 100 kg paliwa na wyścig oraz limity przepływu jasno sugerują, że technologia Formuły 1 ma się teraz skupiać na efektywności, jednak przedstawiciele producentów silników uważają, że ze względu na spory udział systemów odzyskiwania energii, paliwo może mieć spory wpływ zwłaszcza na prędkość na prostych.

„Nie chcę przesadzić, ale jeżeli zyska się wystarczająco paliwa, aby móc zużyć je na generowanie elektryczności, to otwiera to drogę do wydajniejszego zarządzania energią.”

„Mogą więc być spore różnice w prędkościach na prostych i zauważalne różnice w czasach okrążeń, tylko i wyłącznie za sprawą drobnej zmiany w zużyciu paliwa.”

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

12 KOMENTARZY
avatar
DJ SaM

17.05.2014 11:01

0

To coś mi się wydaje że Ferrari ostatnio tankuje na LUKOIL lub w Tesco :) A tak poważnie to od dawna zastanawiałem się dlaczego teamy nie idą w tym kierunku. Czy były jakieś regulacje dotyczące używanego paliwa ?


avatar
slkl

17.05.2014 12:02

0

Zapach tez ma znaczenie, kręci mnie


avatar
MacGyver

17.05.2014 14:03

0

Czy paliwo może odpowiadać za taką przewagę Mercedesów na torze??? I btw: czy ktoś wiek gdzie można obejrzeć dzisiejsze quale do Indy 500?


avatar
R.U

17.05.2014 15:24

0

W ramach ciecia budzetów proponuje instalacje LPG


avatar
R.U

17.05.2014 15:33

0

W ramach cięcia budżetówproponuję instalację LPG


avatar
Rimaro

17.05.2014 17:44

0

Może przerzućmy się na silniki elektryczne i w czasie Pit Stopu niech wymieniają akumulatory? Na pewno byłoby oszczędniej, łatwiej byłoby zmieniać odgłosy silników a i element 'tankowania', tak dawno wykluczony powróciłby na tor? 2013 - najładniejsze i najlepsze bolidy jak dla mnie, po co te wszystkie zmiany...


avatar
mefi

17.05.2014 20:16

0

news troche z dupy oni musza uzywac paliwa tego samego co lejecie do swoich citroenow pegotow i fordow fiesta :D


avatar
docent

17.05.2014 21:40

0

@7 oczywiści po "niewielkiej, dopuszczalnej" modyfikacji :)


avatar
blackacre

17.05.2014 23:07

0

Paliwo w F1 jest w założeniu podobne do sprzedawanego na stacjach i powinno składać się identycznych komponentów, specjalne dodatki nie mogą przekraczać 1%. Biokomponenty muszą stanowić nie mniej niż 5,75 % W artykule 19 regulacji technicznych FIA są dokładnie opisane wymagania, które musi spełnić paliwo, co nie oznacza że w ramach tych ograniczeń nie można wyprodukować kilku rodzajów paliwa różniących się od siebie. Każdy rodzaj paliwa musi być dostarczony do FIA do aprobaty i pobierany jest coś w rodzaju „odcisku palca”. Bada się paliwo chromatografem gazowym, próbki pobrane po wyścigu muszą dawać identyczny wykres jak zgłoszone paliwo, co oznacza że jest identyczne pod względem składu chemicznego i proporcji składników. Dodatkowo dla każdego rodzaju paliwa określa się wykres objętości względem temperatury. Służy to kalibracji przepływomierzy. Limit zużycia paliwa jest wyznaczony w jednostkach masy, a przepływomierze mierzą objętość, stąd potrzeba kalibracji. Czujniki przepływu paliwa są kalibrowane dla paliwa zgłoszonego przez zespół. Niektóre zespoły mają czujniki skalibrowane dla kilku rodzajów paliwa. Powyższe zebrałem z informacji podanych przez FIA. Optymalizacja paliwa do jednostek napędowych nie dotyczy tylko stopnia sprężania (liczby octanowej), ale również energii uzyskiwanej z jednostki masy podczas procesu spalania w silniku i energii gazów wylotowych odzyskiwanych w MGU-H. Podsumowując, zespoły nie mogą lać do zbiornika co chcą, ale też mają możliwości modyfikacji paliwa, co jak sami przyznają może istotnie wpływać na osiągi bolidu.


avatar
wojtek117

18.05.2014 11:20

0

bo po każdym wyścigu czy innych testach FIA bierze probki ;)


avatar
jackos

18.05.2014 19:31

0

Oglądałem dziś MOTOGP i jestem zachwycony, walka motocyklistów na całego, bez udziwnień, limitów spalania, zbędnej elektroniki, akumulatorów, ruchomych skrzydeł, zużywających się na życzenie opon i innego bezsensownego gówna. Kierowca i widowisko na pierwszym miejscu.


avatar
zu7

18.05.2014 21:36

0

@11 +1


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu